Rohetiigri eesmärk on aidata kaasa keskkonnajalajälje vähendamisele ettevõtetes ja ühiskonnas.
Selleks koostab Rohetiiger teekaarte neile sektoritele, mis kokku annavad lõviosa majanduse negatiivsest keskkonnamõjust - energia, ehitus, transport, maakasutus ja tööstus ning ringmajandus.
Teekaartide erinevus riigi arengukavadest seisneb selles, et need on koostatud ettevõtjate ja ekspertide poolt, kus ettevõtjad võtavad endale kohustuse teha ära oma osa, et saavutada konkreetses sektoris CO2 vähenemine. Riigi roll on luua selleks soodne regulatiivne keskkond.
2025. aastal on plaanis põimida kõigi teekaartide tegevused ning muud majanduse ja looduse tasakaalu soodustavad tegevused kokkulepete kogumiks (tasakaalus majanduse kontseptsiooniks). Need kokkulepped vajalikud selleks, et ettevõtjad saaksid oma tegevustega jõudsasti edasi liikuda ja mitte kaotada konkurentsis.
2019. aastal tekkis idee luua Rohetiiger. Jaanuaris 2021 tulid kokku 25 asutajaliiget, et luua Rohetiigri esindusorganisatsioon.
Rohetiiger toetub oma väärtustele. Oleme pädevad, ehedalt julged, ühendavad ja tulevikku loovad.
Rohetiigrisse kuulub ligi 100 ettevõtet ja organisatsiooni. Meie tegevust veab tegevtiim, suunab nõukoda ja toetavad partnerid.
Rohetiigril on üle 90 liikme, kes kõik on ägedad Eesti ettevõtted ja organisatsioonid, kes on võtnud endale keskkonnateemad südameasjaks.
Rohetiigri tegevused jagunevad kolmeks - esindusorganisatsiooni tegevused, tasakaalus majanduse kontseptsiooni loomine ja erinevad projektid.
Koostöös Sitraga valmis elustiili jalajälje test, mis koosneb 35 küsimusest, mille abil saab igaüks hinnata oma keskkonnajalajälge ja saada soovitusi selle vähendamiseks.
Tallinna Akadeemia oli spetsiaalselt Tallinna linnavalitsusele väljatöötatud Rohetiigri akadeemia formaat. Rohetiigri akadeemia alustas esimese lennuga 2021. aastal, kokku lõpetas akadeemia neli lendu. Kuna sarnaseid koolitusi hakkasid ettevõtjatele ja organisatsioonidele pakkuma ka ülikoolid, lõpetas akadeemia oma tegevuse 2023. aastal. Rohetiiger juurutas koos erinevate partneritega oma esimestel tegutsemisaastatel maailmas laialt levinud kliimakogude formaati, et teha olulisi pikaajalisi otsuseid koosloomes kodanikega ning kiirendada vajalikke keskkonnasamme. Kliimakogud toimusid Ida-Virumaal ja Tartus.
Rohetiigri akadeemia alustas esimese lennuga 2021. aastal, kokku lõpetas akadeemia neli lendu. Kuna sarnaseid koolitusi hakkasid ettevõtjatele ja organisatsioonidele pakkuma ka ülikoolid, lõpetas akadeemia oma tegevuse 2023. aastal.
Rohetiiger juurutas koos erinevate partneritega oma esimestel tegutsemisaastatel maailmas laialt levinud kliimakogude formaati, et teha olulisi pikaajalisi otsuseid koosloomes kodanikega ning kiirendada vajalikke keskkonnasamme. Kliimakogud toimusid Ida-Virumaal ja Tartus.
Rohetiigri tegevuse peamine väljund on aga peateekaardi loomine majandusmudeli muutmiseks. See koosneb viiest teekaardist, mis on loodud koostöös valdkonna ekspertidega.
Energia teekaardi eesmärk on katta aastaks 2030 enamik siseriiklikust soojuse ja elektri vajadusest Eestis toodetud taastuvenergiast.
Teekaart aitab Eesti riigil jõuda naaberriikidega võrdväärsesse konkurentsi, kus taastuvenergia projektide kiirendamiseks on tehtud vajalikke regulatiivseid muudatusi. Lihtsustatult öeldes, kui me ei kiirusta, siis varsti ei mahu Eesti tuule- ja päiksepargid enam meie avatud taastuvenergia turule ära ja me sõltume naaberriikide toodetud elektrist ehk me hakkame importima elektrit sisse ja raha läheb riigist välja.
Teekaardi kesksed sõnumid:
Me vaesume Eesti riigina kiiresti, kui me oma elukorraldust ja suhtumist loodusesse ei muuda. Meil on igal aastal vähem seda, mis on meie enda eksistentsiks vajalik ja tähtis – vähem metsa, õhku, vett, loomi, kalu, putukaid, isetaastuvaid looduskooslusi ja muud. See vaesumisprotsess toimub järjest kiirenevas tempos ja see on palju olulisem probleem kui majanduskasvu või rahalise jõukuse kahanemine. Sest see mõjutab kõigi inimeste heaolu ja elukvaliteeti, mida on rahas raske otseselt mõõta – tervist, vaimset, emotsionaalset ja füüsilist rahulolu ning õnnetunnet.
Kui järgida Rohetiigri energia teekaardi soovitusi, on aastaks 2030 võimalik katta enamik Eesti soojuse ja elektritarbimisest taastuvate allikatega.
Tarbimisele peale maksmine on keskkonna mõistes vales suunas liikumine. Sestap tuleb energiahüvitise maksmisele seada kindel ajapiir, maksta hüvitist ainult neile, kelle puhul see tõesti on hädavajalik ning siduda hüvitise maksmine kohustusega investeerida energiatõhususse. Reguleeritud ja fikseeritud elektrihinda kasutada vaid lühiajalise meetmena.
Oluline on jätkata riiklike renoveerimistoetustega ja neid suurendada, seejuures tuleb elamute ja kortermajade puhul toetada lisaks renoveerimispakettidele ka üksikuid energiasäästumeetmeid.
Eesti CO2 heitmest moodustab pea 50% ehitus- ja kinnisvarasektor. Rohetiigri ehituse teekaart seab eesmärgiks vähendada heitmeid 85% aastaks 2040. Sektori saastet aitavad vähendada peamiselt ehitatud ruumi parem planeerimine, tiheasustus ja hoonete CO2 mõõtmine.
CO2 emissiooni peamiseks põhjuseks valglinnastumine. Eesti on Euroopa üks enim autostunud ja üks kõige raiskavama maakasutusega riike. Lisaks on meil kõige enam kaubanduskeskuste ruutmeetreid. Planeerides pikki distantse hoonete vahel, linnas või maal, oleme muutunud autost sõltuvaks. Autokeskne planeerimine on tekitanud omakorda äärmiselt suure transpordisektori jalajälje.
Teiseks kõrge CO2 emissiooni põhjuseks on meie hoonete väga suur energiakulu. Hoonete puhul soovitab teekaart eelistada olemasolevate hoonete renoveerimist ja uuskasutust uute hoonete rajamise asemel. Renoveerimislaine sõltub aga stabiilsest rahastusest, mis aitaks seniste nobedate näppude vooru asemel tagada stabiilse turu ja paindlikumad hinnad.
Ehituse teekaardi visioon: aastal 2040 elab enamik Eesti elanikest tihedalt asustatud linnades, kus paljud eluks vajalikud sihtpunktid asuvad veerandtunnise jalgsikäigu, ratta- või ühissõidukisõidu kaugusel. Uued ehitised ja kvartalid paiknevad enamasti bussi-, rongi- ja trammiühenduste läheduses ja sinna pääseb hõlpsalt ligi autota. Aastal 2040 on Eesti inimestel taskukohane kodu rajada. Ehitatud ruum on inimestele tervislik. Loodus ei lõppe seal, kus algab linn. Lineaarpargid aitavad inimestel omal jõul liikuda, kauem ja tervemalt elada. On 15 minuti linnad ja ühe tunni Eesti. Ehitussektori tootlikkus on tõusnud kolm korda ja ületab Euroopa keskmist. Ehitamine on ringmajanduslik.
Eesti transpordisektori kasvuhoonegaaside heide on alates 1992. aastast järjepidevalt kasvanud, moodustades riigi koguheitest ligikaudu 16%. Transpordisektori keskkonnajalajälje suurimaks põhjustajaks on sõiduautod, sest erinevad ühistranspordi liikumisviisid ei ole omavahel ühendatud, nende kasutamine on ebamugav ja võrreldes sõiduautoga aeglasem. Koostöös valdkonna ekspertidega koostatud transpordi teekaardi ambitsioon on vähendada sektori jalajälge aastaks 2040 kuni 90%.
Viimase viie aastaga on sõiduautode arv kasvanud 14% , samas kui ühistranspordiga tööl käivate inimeste osakaal on koguni veerandi võrra vähenenud. Peamine probleem seisneb selles, et erinevad ühistranspordiga liikumise viisid ei ole seni omavahel ühendatud, nende kasutamine on ebamugav ja võrreldes sõiduautoga aeglasem. Seetõttu rõhutavad Rohetiigri transpordi teekaardi olulisemad ettepanekud vajadust arendada ühistransporti ja aktiivseid liikumisviise, et inimesed saaksid isikliku sõiduauto kasutamist vähendada või sellest loobuda. Kuna enamik liikumisest toimub linnades, tuleks meetmed suunata just sinna. Samuti on vaja uua vajalik keskkond transpordisektori elektrifitseerimiseks, tugevdada elektrivõrku, et asjakohase laadimistaristu väljaehitamine üldse võimalik oleks.
Oluline on ka toetada kaubaveosektori üleminekut nullheitmega veovahenditele, et säilitada Eesti ettevõtete rahvusvaheline konkurentsivõime.
Maakasutuse teekaart valmib 2025. aasta esimeses pooles.
Tööstuse- ja ringmajanduse teekaart valmib 2025. aasta kevadel.
Rohetiigri, Swedbanki ja Äripäeva korraldatud foorum “Elevant toas” on kolmeosaline konverentsisari, mis sai alguse 2023. aastal.
Esimesel korral olid laval teadlased ja tutvustasime uusi majanduskontseptsioone mujalt maailmast – Uus-Meremaalt, Ühendkuningriigist, USA-st ja Põhjamaadest.
Järjekorras teisel Elevant toas foorumil kuulame konsultante (KPMG, McKinsey), rahvusvaheliste organisatsioonide eksperte (OECD, Euroopa Komisjon) ja äriliidreid. Arutleme koos, millises majandusruumis me elame aastal 2040 ja mis tagab meie konkurentsivõime.
Kolmas foorum Elevant toas on pühendatud praktikutele ehk ettevõtetele, kes muutusi läbi viivad. 2025. aastal tutvustab Rohetiiger ka tasakaalus majanduse kontseptsiooni, mille juhtmõtte järgi peab majanduasareng looduse taluvuspiiridesse ära mahtuma.
Jälgime arenguraamatute kaudu pidevalt, kui kaugele oleme oma eesmärgi saavutamisel jõudnud.
2023. aastal ilmus esimene Rohetiigri arenguraamat, mille eesmärk on anda ülevaade Rohetiigri ja meie liikmete arengust: edusammudest ja katsumustest.
2024. aastal ilmus järjekorras teine arenguraamat, millest saab lugeda tagasivaateid ja kokkuvõtteid 2023. aastale.
2024. aastat kokkuvõttev arenguraamat ilmub 2025. aasta veebruaris.
Tasakaalus majanduse kontseptsioon koosneb kolmest osast - viiest teekaardist, peateekaardist ja visioonist, millises majandusruumis me elame Eestis aastal 2040.
"Hakkab looma" on Eesti rahva ühine visioon tulevikust, mis sünnib ühisunistamise käigus 2025. aastal. Global Green Academy on unistus rahvusvahelisest akadeemiast, kus õpetatakse tasakaalus majanduse kontseptsiooni.
käivitamine
fookus
struktuur
kommunikatsioon
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2040