Raadiosagedustuvastus ja toodete digipassid
Taastuvenergia võidukäigu uudiste igapäevase jälgimise käigus jääb silm pidama ka teistele roherevolutsiooni aspektidele. Näiteks tekitas huvi Rohetiigri eriauhinnatud lugu 30. märtsi Äripäevas raadiosagedustuvastusest pakenditele kinnitatud kiipide abil. RFID kiibi ja pisiantenni laialdast rakendamist toiduraiskamise vähendamisel ja jäätmekäitluses takistab tehnoloogia maksumus. Nagu tehnoloogiate puhul ikka, tulevad uued ja odavamad lahendused, mille kohta leiab muuhulgas teavet ajakirjast RFID Journal.
Euroopa Komisjoni teenistuja vaatepunktist näib keskkonna jalajälgede vähendamisel olevat võrratult suurema potentsiaaliga aga EL digitaalne tootepass (Digital Product Passport, DPP). Euroopa Liit algatas digipassi osana Kestlike toodete ökodisaini määrusest, Euroopa Parlament andis oma toetuse 23. aprillil. Euroopa Komisjon on üles ehitamas üle-euroopalist digitaalset infrastruktuuri, milles asutakse salvestama ning mille alusel saab kasutaja võrrelda Euroopas turule lubatavate toodete kliima jalajälge ning võib-olla edaspidi ka muid aspekte. Töö toodete digipassi loomiseks on täie hooga käimas kahes suunas: a) elutsükli kliima-jalajälje arvutamise metoodikad erinevatele tootegruppidele, ja b) digitaalse infrastruktuuri enda ning kasutajaliideste loomine.
Digipassi lahendused tulevad kiiremas korras näiteks akudele, aga järk-järgult laiendatakse toodete nimekirja selles suunas, et kõik olulisemad tootmise sisendid ja kaubagrupid saaksid kaetud. Muuhulgas on digipassi praeguses nimekirjas plastikud ja polümeerid, tekstiilid, mööbel, pesuained. Tarbija peaks tulevikus poes saama üsna lihtsalt toote triipkoodi lugedes lisaks hinnale teada ka keskkonnamõju ning teha vastavalt informeeritud ostuotsuseid.
Nagu uute asjade puhul ikka, võib oodata ja vaadata, mis sellest välja tuleb. Või olla eestvedaja ning teha uuendus ära enne teisi. Soome Sitra tegi hiljuti kokkuvõtted Soome esimestest toetatud DPP projektidest akude, tekstiili ja logistika valdkonnas. Tootepassi peetakse ettevõtetele väga oluliseks, sest see annab konkurentsieelise keskkonnasäästlikele toodetele. Euroopa ettevõtetel tekib rahvusvaheline eelis ning tootepassid aitavad kaasa tootmise tagasitoomisele Euroopasse. Sitra toetas ka DPP arendajate võrgustikku FINNPASS.