Rohetiiger käivitab kampaania “Hoiame head toitu”
Rohetiiger käivitab toiduhoidmise kampaania “Hoiame head toitu”, mis kutsub üles väärtustama toitu ja vähendama selle ära viskamist.
Uuringute järgi läheb ligi kolmandik toidust raisku, kõige enam kodudes. Kui toit või toiduained visatakse prügikasti, siis raisatakse tohutult ka muid ressursse – maad, vett, energiat ja tööjõudu. Rohetiigri eestvedaja Eva Truuverki sõnul soovitakse kampaaniaga panna inimesi mõtlema toidust kui ressursist, mis vajab hoidmist. “Hakates väärtustama toitu, hakkame väärtustama ka kõiki teisi ressursse, mida me loodusest iga päev võtame,” selgitas Truuverk.
Rohetiigri algatusega on liitunud ligi nelikümmend ettevõtet ja organisatsiooni, kes maikuu jooksul toidu raiskamisele tähelepanu pööravad ja oma kliente ning töötajaid sel teemal kõnetavad. Toidu hoidmist üles kutsuvaid sõnumeid võib peatselt hakata märkama kõigis poodides, kui Tere toob turule “Hoiame head toitu” kujundusega piimapaki. Samuti levivad “Hoia head toitu” sõnumid neljateistkümnes Ülemiste City restoranis ja kohvikus, Coopi kauplustes, Fotografiskas, Lee restoranis, R-Kioskites ja Caffeine kohvikutes. Oma õla panevad alla ja õpetavad järele jäänud toidust maitsvaid toite tegema kokad Peeter Pihel ja Ragne Värk.
Kampaaniaga on liitunud ka riigiasutused nagu Politsei- ja Piirivalveamet ning Riigi Kaitseinvesteeringute keskus, kes kutsuvad toitu väärtustama oma organisatsioonides. Kohalikest omavalitsustest lööb kaasa Lääne-Harju vald, kes suunab oma sõnumi koolidele ja toitlustusasutustele. Kampaaniaga on liitunud ka Suurbritannia saatkond, kes avab toidujulgeoleku teemalise rändnäituse.
Toidu hoidmise sõnumit aitavad veel levitada Hoolekandeteenused, Bolt, Swedbank, LHV, Toidupank, A Le Coq, Ragn Sells, Tallinna Vesi, Eestimaa Looduse Fond, Organic Estonia, Neste, Paulig, Nutriloop ja Estiko grupp oma hotellide Lydia ja Dorpat restoranidega. ERR pühendab keskkonnakuu toidu raiskamise teemale ja selle vähendamise võimalustele.
Paljud ettevõtted on leidnud koostöövõimalusi teiste ettevõtetega, et toiduraiskamist vähendada. Näiteks RingKarp on alustanud koostööd Fudleriga, kust on võimalik osta restoranist ülejäävat kvaliteetset toitu. Samuti käivad läbirääkimised Lääne-Harju vallaga, et järele jäänud koolilõunat oleks võimalik õpetajatel ja õpilastel ringkarbis koju kaasa võtta. Koostöös Põltsamaa vallaga soovitakse päeva lõpuks järele jäänud koolitoit sotsiaalhoolekande abiga ringkarbis ja prügivabalt abivajajateni viia.
Kampaania on avatud kõigile teistelegi ettevõtetele, kes leiavad inspiratsiooni kampaania katussõnumist “Hoiame head toitu”. Kampaaniale pühendatud veebilehel saab lähemalt tutvuda teemapüstitusega, kampaaniaga liitumise võimalustega ning hankida ideid, kuidas vähendada toidu raiskamist.
Kampaania algab Teeme Ära 1. mail toimuva talgupäevaga, mille üheks teemaks on kompostikastide ehitamine. “Toidu raiskamise üks paljudest algpõhjustest on see, et me ei adu, kui palju me päriselt toitu ära viskame. Kui sa aga toidujäätmed eraldi kogud ja biojäätmete prügikasti või kompostikasti viid, siis tekib parem ülevaade sellest, kas ja kui palju head toitu raisku läheb. Teadlikkus on alustuseks oluline samm,” rääkis Eva Truuverk. Teeme Ära talgupäev kutsubki sel aastali kõiki üles toidu jäätmeid vähendama ning teisele ringile saatma.
Mais on plaanis välja kuulutada ka õigustalgud, mille eesmärk on koguda ettevõtjatelt seadusandlikke takistusi, mis ei toeta neid toidu ära viskamist vähendama.
Mai lõpus valmib Stockholmi Keskkonnainstituudi Tallinna Keskuse uuring, mis annab ülevaate toiduraiskamisest Eestis 2020. aastal. Eelmine uuring avaldati 2015. aastal.