Akadeemia lõpp terendab – hooga edasi!

Erkki Vedder
Rohetiigri pilootprogrammi vedaja

9. märtsil toimus järjekordne akadeemia treeningpäev, kus keskendusime viimase kuu aja jooksul toimunud sprintide tulemuste lahtimõtestamisele. Tagasiside oli üldiselt positiivne, aga oli huvitavaid erisusi. Mõnede ettevõtete jaoks – eriti nendel, kellel olid juba varem enda detailsed keskkonnategevused planeeritud – oli keerulisem sprinte läbi viia. See nõudis plaanide muutmist ja kõik ei olnud kindlad, et suurte plaanide detailideni lahti võtmine ja sprindiks uue  väikese eesmärgi seadmine andis piisavalt lisaväärtust. 

Enamus osalejate jaoks oli kogemus pigem positiivne. Näiteks Hoolekandeteenused jagasid, et oli väga vabastav, et tegevustega startimiseks ei pea kohe alguses paika panema mitmeaastast põhjalikku strateegiat, vaid saab valida sihi ja sellega pihta hakata. Õppimine tegutsemise käigus sobib hästi ja strateegia saab luua selle järgi, mis on juba ära proovitud ja töötab. Hoolekandeteenused plaanib selle lähenemisega läbi testida erinevaid keskkonnahoidlikuma majapidamise loomiseks vajalikke valdkondi. 

Sprindilähenemise peamine mõte on luua tingimused kiireks õppimiseks ja vigade leidmiseks (fail fast põhimõte kuigi ebaõnnestumine pole eraldi eesmärgiks). Nii mõnegi jaoks täitis sprint just seda eesmärki – see näitas, et esialgu tehtud eeldused ei pidanud paika. Näiteks mõni ettevõte eeldas, et töötajad on kohe valmis roheprojektidega kaasa tulema. Tegelikult tuli välja, et muude töökohustuse ja koroonast tulenevate täiendavate piirangute tõttu jääb vähe energiat roheteemades initsiatiivi näitamiseks. Õppetund oli, et ei saa loota ainult loomulikule rohe-entusiasmile, vaid on vaja rohkem panustada töötajate teavitamisse  ja rohemeelsuse tõstmisse. See on tegelikult väärtuslik tagasiside – selle asemel, et investeerida nii aega kui raha suure projekti elluviimiseks, sai õppetunni suhteliselt väikese kuluga. 

Oli ka vastupidist kogemust – sprindi eesmärk osutus lihtsamaks kui eeldati. Näiteks Bolt planeeris rohekategooria katsetamist ühes asukohas, kuid tuli välja, et piisas vaid ühest vestlusest Bolti Vilniuse piirkonna tootejuhiga ja rohe-transpordi kategooria sai loodud. See annab võimaluse järgmiseks sprindiks valida suurem amps.  

Ühised õppetunnid

Üks olulisem õppetund, mis enamusi piloote kõnetas, oli roheteemade viimine enda töötajateni. Kaasamine on kunst omaette ja pilootorganisatsioonid jagasid kogemusi, kuidas see on nende ettevõtetes toiminud (või mitte toiminud). 

Teine oluline ühispunkt on suur sõltumine partneritest. Paljudes teemades on organisatsiooni enda võimalused midagi muuta suhteliselt piiratud – tihtilugu on ka enamus keskkonnamõjust mitte organisatsiooni sees, vaid klientide või partnerite juures. See nõuab tarne- ja väärtusahela ülest koostööd ja tihedat koosarutamist partneritega. Näiteks Rocca al Mare kool keskendub hetkel toiduraiskamise vähendamisele, kuid seda on mõistlik teha vaid koostöös koolitoitu pakkuva partneriga ja õpilastega. 

Järgmised sammud

Rohetiigri Akadeemia lõpp ei ole mägede taga – lõppkuupäev on 16. juuni (pilootprogramm, mille osa on Rohetiigri Akadeemia, kestab veel järgmise aasta alguseni). Uusi kardinaalseid muudatusi enam ei tule – organisatsioonid jätkavad kas sama sprindi edasiarendusega või valivad järgmise teema. Eesmärk on võimalikult palju Rohetiigri Akadeemia toel veel ära teha, et tekiks piisav baas, millelt hiljem juba ise edasi liikuda.

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega.

Nõustun