Elektrilised prügiveokid on lõpuks turukõlbulikud
Temaatilisi uudiseid on olnud juba pool tosinat aastat. Näiteks oktoobris 2018 teatas RagnSellsi turundusjuht elektriveoki katsetustest Norras: „Praeguse tehnoloogiaga elektriline prügiveok ei suuda veel pakkuda konkurentsi diiselmootoriga veokitele”. Samal ajal alustati elektriliste prügiveokite katsetusi Göteburgis, tootjaks selles linnas baseeruv Volvo Trucks. Räägiti enamasti vaid ühest-kahest elektrisõidukist.
Oktoobri algul ilmus teade McNeilus Volterra prügiveokist, mis väärib tähelepanu seetõttu, et korraga ostetakse 100 suurt ja võimekat elektriautot. Lisaks tugines masinate tellija Republic Services eelmisel aastal soetatud 50 sarnase veoki kasutamise meeldivale kogemusele. Volterra prügiauto olulisim omadus on tänu võimsatele akudele võime töötada kogu päeva ühe laadimisega.
Foto: McNeilus Volterra
Ühendriikide mitmes osariigis rakendatavatel prügiautodel on ohutuskaamerad, sõiduridade sensorid ning ohutu automaatne pidurdussüsteem. Sagedase pidurdamise energia salvestamine annab elektrilistele prügiautode lisaeelise (sarnaselt linnaliinide elektribussidele). Kümnete elektriveokite ostu-uudiste ilmumine viitab, et tehnoloogia on nüüdseks nii-öelda kasutusküps.
Elektriliste prügiveokite eelised linnaelanike jaoks on vaieldamatud: vaikne prügikogumine ja õhu puhtus ka peale veoauto lahkumist. Linnavalitsuste jaoks tähendab elektrifitseerimine madalamaid püsikulusid, sest langevad nii kütuse kui hoolduskulud. Prügiautode ostuhind ei ole vaatamata akude hinna mitmekordsele langemisele ikka veel jõudnud saastavate analoogide tasemele, nii et mõned aastad oleks asjakohane nende ostu (riiklik?) toetamine.